Wow wat een sound !!!!


Na 10 jaar op een zeer goede Selmer Mark 6 uit 1964 gespeeld te hebben vond ik dat ik mijzelf moest confronteren met een ander saxofoongeluid. Een nieuwe sound stimuleert de creatieve groei. Veel collega’s verklaarden me voor gek dat ik die prachtige verzilverde M6, waarvan ik altijd zei dat er geen betere was, verkocht had.

In de zomer van 2013 heb ik op zeer veel verschillende saxen gespeeld, oude en nieuwe, Franse  Amerikaanse, Japanse, Taiwanese en noem het maar op. Veel saxen waren het BIJNA maar het was nooit liefde op het eerste gehoor. De nieuwe saxen hebben doorgaans een goede intonatie en een goed geluid maar dat geluid neigt vaak erg veel naar confectie : eenvormig.

Bij de meeste nieuwe saxen is het moeilijk om je eigen geluid te vinden.  De oudjes zijn vaak lastig qua intonatie en bediening maar klinken over het algemeen goed en doorleefd.

Via het internet kwam ik het vernieuwde merk Adolphe Sax tegen en heb een afspraak gemaakt met Karel. Erg handig dat hij aan huis komt met een auto vol saxen. Zo kun je wat uitproberen in je eigen vertrouwde akoestiek.  Bij het blazen op zijn tenor was het meteen raak:  Wow wat een sound !!!!

Ik speel er nu een half jaar op en heb er al een CD mee opgenomen.  Deze sax heeft zeer veel te bieden. Het geluid is krachtig en robuust. Ook als je zeer zacht speelt wordt het niet dun. Speel je fluisterzacht dan hoor je de lucht mooi ruisen in de buis. Deze sax heeft wat je noemt : “a sound within a sound”    Bij Japanners hoor je zoiets meestal niet !

De sax past zich zeer snel aan bij grote dynamische verschillen in je spel en blijft op koers. Ook qua intonatie. Speel je keihard dan blijft ie “zingen” en toonvast. Het geluid heeft een brede kern, kan brutaal zijn maar ook poeslief. Ook de flageoletten vliegen er moeiteloos uit.

Eindelijk weer eens een instrument met de voordelen van een nieuwe sax maar met het karakter van een oude Franse. De Adolphe Sax is een aanrader dus.

Bo